Data gedreven werken
Onze missie is ‘organisaties helpen beter te (be)sturen door de inzet van data’. Wij zien onszelf dan ook niet als een softwareleverancier, maar als een full-service BI partner voor elke organisatie die (meer) waarde uit haar data wil halen. Vanuit onze missie zetten we dan ook niet alleen in op de implementatie van onze technische oplossingen, maar ook juist op het ondersteunen van organisaties bij het data gedreven werken. Concreet: wij leveren niet alleen een informatiesysteem maar leren de gebruikers de optimale waarde uit de oplossing te halen door de data gedrevenheid naar het benodigde niveau te brengen.
Hiertoe hebben wij een volwassenheidsmodel ontwikkeld waarmee we een organisatie, stap voor stap, kunnen meenemen in wat er benodigd is om steeds meer data gedreven te worden.
"Ze gebruiken de dashboards niet!"
Steeds vaker komen wij ook bij de organisaties over de vloer waar ze al wel beschikken over de techniek, maar de datagedrevenheid te wensen overlaat. De techniek wordt niet of nauwelijks gebruikt waardoor gedane investeringen voor niets zijn geweest en er alsnog geen waarde uit data wordt gehaald. Deze organisaties helpen wij om BI echt aan de praat te krijgen en datagedreven te worden, aan de hand van een breed pallet aan zachte dienstverlening en ons volwassenheidsmodel. Daarnaast verliezen we de techniek uiteraard niet uit het oog. Want ook de inzet van de juiste technische hulpmiddelen draagt bij aan een data gedreven organisatie.
Waar Blue-Mountain zich echt onderscheidt, is dat ze met ons kijken naar wat ervoor nodig is om het instrument werkend te krijgen binnen de organisatie. Dus niet alleen het technisch ‘laten werken’, maar ook of de eindgebruiker ermee overweg kan.
Wat is data gedreven werken dan precies?
Data gedreven weken is een manier van werken waarbij beslissingen en acties worden genomen op basis van een objectieve (data)waarheid in plaats van het onderbuikgevoel of aannames. Deze manier van werken is bij bijvoorbeeld topsporters al lang gemeengoed. Of het nu gaat om wielrennen, schaatsen of autoracen; werkelijk alles wordt continue gemeten om niet alleen te weten waar een atleet of team staat, maar juist om verder te kunnen blijven verbeteren. Bij Blue-Mountain geloven we dat organisaties die, net als de atleten, data gedrevenheid omarmen het verschil (gaan) maken. Dit kan zich onder andere uiten in een concurrentievoordeel, hogere klanttevredenheid of hogere kwaliteit.
Waarom datagedreven werken?
-
Vertrouwen in strategie Datagedreven organisaties hebben meer vertrouwen in hun gekozen strategieën, omdat ze nauwkeurigere voorspellingen kunnen doen over de toekomst op basis van concrete bewijzen in plaats van aannames of gokwerk.
-
Strategisch gebruik van activa Het behandelen van data als een strategische asset stelt organisaties in staat om capaciteiten op te bouwen die deze asset benutten, wat niet alleen voordelig is voor grote beslissingen, maar ook voor de dagelijkse operatie.
-
Beslissingen gebaseerd op bewijs Data gedreven beslissingen zijn gebaseerd op solide bewijs, waardoor bedrijven meer vertrouwen hebben in hun keuzes en de daaruit voortvloeiende acties.
-
Benutten van kansen Door data-gedreven te zijn kunnen organisaties beter inspelen op kansen en trends met snelheid, wat leidt tot groter succes.
-
Vertrouwen en transparantie Het helpt communicatiestoringen te voorkomen en bevordert vertrouwen, omdat afdelingen en individuen meer vertrouwen en koers en besluiten in data wanneer ze begrijpen hoe en waarom beslissingen worden genomen.
De methodiek
Om organisaties te ondersteunen in hun ontwikkeling op het gebied van data gedreven werken hebben we een model ontwikkeld wat bestaat uit 6 fasen. Dit model is een pragmatische verfijning van een algemeen geaccepteerd model op het gebied van BI volwassenheid.
Per fase uit dit model hebben we langs de assen data strategie, data techniek, data organisatie en data resultaat uitgewerkt wat een organisatie nodig heeft om het gewenste of volgende niveau van data gedrevenheid te bereiken.
Door de inzet van dit model kunnen we voor elke organisatie niet alleen in kaart brengen waar zij staat, maar ook een concreet verbeterplan opstellen met praktische handvaten. Benieuwd naar een voorbeeld van zo'n plan? Vul hieronder je gegevens in en je ontvangt direct een voorbeeld in je mail.